The artist Park Jieun’s work, most of all, impresses viewers with dynamic, powerful and raw brushstrokes like one of the Wild and Heterodox School of Ming Paintings. Her explosive, swift brushwork makes Jackson Pollock’s action paintings look almost neat and quiet. Such energetic and exuberant brushstrokes could make one wonder how it could possibly blend in with city night scapes. The artist was inspired by the view of Prague at night seen from the city hall tower during her solo trip and since then she started painting cityscapes and in particular night sceneries. This could explain a view of both a city dweller and a wandering traveller found in her work. While travelling, we often encounter the crippling feeling of loneliness in the concrete jungle, a crowded forest of skyscrapers. Her rough brushstrokes embody such emotions in an abstract manner. She paints cities realistically in dark ink strokes and records her personal travel memories of places, vibes, weather and many other things. As a result, Park Jieun’s paintings evoke a sense of excitement and a strange solitude that an unexpected discovery of a charming city during a trip may give. “I use white Korean paper and black Chinese ink to create a dramatic contrast and portray exquisite cityscapes on rough and broad brush marks in order to stress the contrast between classic and contemporary”, the artist explained. City paintings in general have a packed and dense composition whereas Park Jieun’s work shows an overwhelmingly large amount of blank space. Although the striking contrast of dark ink on white background suggests as if something thrilling is about to happen, the night landscape depicted on the ink brushstrokes is so beautiful and tranquil that it heightens the pictorial drama. Like silence before the storm, her paintings seem to represent the tension that comes from the city’s double sides where order and disorder, balance and imbalance and tradition and contemporary coexist. To those who live in and pass by, a city is probably a space where rough and harsh everyday happenings take place. However, no matter how dark the night gets, the faintest light could end the darkness. The light, therefore, serves as both a signpost and a beacon of hope. Even the most confusing and secular city, a city at night is seductive and beautiful.
Na Hyoungmin (Prof. Korean Painting, Kyunghee University)
박지은 작가 작품의 첫인상은 마치 명나라 시대의 강렬한 필치의 광태사학파((狂態邪學派))와 같은 거칠고 파괴적인필선이 인상적이며 일필휘지(一筆揮之)의 역동적인 필치이다.
강렬하게 터져버린 필묵의 운동성을 보게 되면 잭슨 폴록의 페인팅 액션은 도리어 얌전해 보인다. 이토록 역동적인 필선이 도시의 야경과 어떻게 조화될 수 있을까 하는 의구심마저 불러일으킨다. 이러한 도시의 풍경 특히, 야경을 그리게 된 계기는 홀로 여행하면서 프라하의 시청 탑에서 접하게 된 밤의 풍경에서 영감을 받았다고 한다. 그래서인지 도시의 일원이면서도 영원히 거주할 수 없는 여행자로서의 시선이 느껴진다. 여행을 하다 보면 빼곡하게 줄지어 선 도시 속에서 문득 낯선 외로움과 같은 감정을 만나듯이 거친 필묵은 대상에 대한 감정을 추상적으로 표현하고 있다. 그리고 검은 묵면(墨面)에는 도시의 실체를 사실적으로 재현함으로써 여행을 통해 보았던 모습, 분위기, 날씨 등등을 자신만의 여행기로 기록한다. 그래서 박지은 작가의 작품은 여행중 우연히 조우하게 되는 아름다운 도시의 면모를 본 듯한 설렘과 낯선 고독 같은 서정성을 느끼게 한다. 작가는 ‘하얀한지 위에 검은 먹을 드리워 극단의 대비적 배치로 구상하고, 다소 거친 붓선과 두터운 묵면 사이로 화려한 도시의 풍경을 표현함으로써 고전성과 현대성의 대비를 강조하고자 한다.’라고 하였다. 일반적인 성시도가 그 대상이 도시라 꽉찬 화면 구성을 보여줄 수밖에 없는데 박지은 작가의 작품은 파격적으로 여백이 압도적이다. 강렬한 먹색과 흰 여백이극단적으로 대비된 화면에는 무언가 일어날 것 같은 흥분감을 불러일으킴에도 불구하고 농묵에 표현된 야경은 아름답다 못해 고요하다. 그래서 극적이다. 마치 폭풍 전야의 고요를 보듯이 질서와 무질서, 균형과 불균형, 현대와 고전 등이공존하는 도시적 양면성의 긴장을 대변하고 있는 듯하다. 도시는 현대인에게 어쩌면 가혹하고 거친 일상을 제공하는공간이다. 그러나 아무리 짙은 밤의 어둠이라도 희미한 불빛에 의해 소멸한다. 그래서 불빛은 이정표이자 희망이다. 아무리 복잡하고 세속적인 도시라도 그래서 도시의 밤은 유혹적이고 아름답다.
나형민 (경희대학교 미술대학 한국화 교수)